Vogezen 2016 een heroische tocht

Jaarlijks gaat team Granny Gear een buitenlands avontuur aan. Juni 2016 was het de beurt aan de Vogezen. De Vogezen omvatten het glooiende cultuurlandschap in het westen, de bergtoppen in het oosten met hun alpine flora en fauna, de wijncultuur op de hellingen van de Elzas en het 1000 meren gebied in het zuiden. De afwisseling van oud cultuurland-schap met uitgestrekte bossen, ontelbare meertjes, beken en rivieren maken de Vogezen tot de ideale vakantiebestemming.

Donderdag 2 juni om 6 uur gaat de wekker. Snel ff douchen, verzamelen bij de Kroontjes en dan is team Granny Gear op weg naar de Vogezen. Via Maastricht, Luik, Luxemburg, Metz en Nancy naar onze eindbestemming Ban-sur-Meurthe…….onze startplaats. Tegen 14.00 uur rijden we het pittoreske dorpje binnen. Een paar steile klimmetjes en we rijden het erf op van onze eerste overnachtingsplaats Chambres dhotes Bellevue. Een prachtige omgebouwde boerderij van de uiterst gastvrije familie Bosselaar. Eigenaresse Ine heeft een heerlijke lunch voorbereid. De Robjes komen met de Landrover iets later aan. Robje is niet helemaal fit en heeft de reis niet echt bewust meegemaakt.

IMG_1726 IMG_1729

Na de lunch staat de eerste  ‘Meet de Vogezen’ tour op het programma. Een  kennis-makings rondje vanuit onze start lokatie. Een 30 kilometer met 900 hoogtemeters dat doet wel ff pijn na een autorit van 6 uur. Gelukkig is het weer redelijk. Er wordt voor het weekend iedere dag veel regen verwacht.Onderweg even een groepsfotootje maken in onze nieuwe Rollekate tenue’s.

De Vogezen is echt prachtig. Veel groen met gele brem…een wonderschoon natuurgebied met meer dan voldoende uitdagingen voor ervaren en minder ervaren mountainbikers. Door de vele regen van de laatste tijd is de ondergrond zwaar en spekglad…goed oppassen dus. Terug bij onze gastvrouw Ine worden de Gears getracteerd op een paar heerlijke koude pilsen voordat we gaan dineren.

Om 2200 uur is het stil in Bellevue. De volgende morgen worden we wakker door de regen op het dak. Het zit potdicht en onze motivatie om erop uit te gaan is ver te zoeken. Gelukkig zorgt Ine voor een geweldig ontbijt…er komt ons niets tekort. We nemen ruimschoots de tijd en wachten op beter weer. Gelukkig wordt het een beetje droger en we besluiten vol goede moet op pad te gaan naar ons volgende  adres.

Er staat 50 km op het programma met 1200 hoogtemeters. Van Ban-sur-Meurte naar chambre dhote le Verger in Taintrux. Rob Nijhof is de man die in het geel mag beginnen. Er waren enige twijfels over zijn vorm. Maar tijdens het eerste kennismakings rondje liet Robje zien dat hij een echte winnaar is.

Via een klein asfalt weggetje rijden we als snel de bossen in. We beginnen met een klimmetje van 10 kilometer. Weinig tijd voor de warming up. We genieten onderweg van de prachtige natuur. Dat het hier mooi groen is kunnen we begrijpen….want er valt die dag weer veel regen, maar dat mag de pret niet drukken . Halverwege de tocht komen we op een berg waar het pad onbegaanbaar….ook lopen kan lastig zijn.

IMG_1824 IMG_1792

Omdat we continue in de bossen blijven ver weg van een dorpje wordt er halverwege door onze food&beverage manager Ruud het sein gegeven. Met zijn rode Napoleos hoorn toerert Ruud dat we een korte pauze inlassen om ons lunch pakketje op te eten….helaas geen heerlijke lunch in een herbergje maar dat mag de pret niet drukken.

Tegen 15.00 uur komen we in de buurt van Taintrux. Een flauw zonnetje breekt door de wolken. Le Verger is een voormalige, gerenoveerde boerderij uit 1839 met daarin drie appartementen (gîtes) en drie 2-persoonsgastenkamers. De accommodatie ligt heerlijk rustig en stil aan de rand van het gehucht Le Paire wat bij het dorp Taintrux hoort. De grote tuin met vijvers is prachtig. Helaas zijn we zo zwart als beren. Eigenaar Ruud ontfermt zicht direct over de was. Morgen is alles weer schoon en droog mannen aldus onze gastheer. Fietsen kunnen in de tuin worden schoongespoten. Wat verlangen we naar een douche. En de douche van Marcel, Hans, Ruud en Erik in Le Verger is voortreffelijk.

De zon breekt door en onze gastheer heeft ervoor gezorgd dat de koelkast vol zit met Frans gerstenat. Heerlijk in de tuin nagenieten van een zware dag. Dan gaan de hemelpoorten open. Dit is geen buitje tegen het stof. Het regent de hele middag. Team Granny Gear rust uit in het oude tuinhuis en de koelkast gaat helemaal leeg.

IMG_1770IMG_1793IMG_1796

We dineren in de oude boerderij van Lida en Ruud. Een heerlijk voorafje van verse bieten met sla en wat makreel. Onze Ruud kiest met smaak de wijn. Het bourgondische Granny Gear team laat zich optimaal verwennen. Het hoofdgerecht wordt opgediend….een heerlijke ovenschotel met verschillende kleine Franse worstjes. De gele trui blijft om de schouders van Robje. Het groen gaat naar Hans hij reed zeer attent en pakte het maximale aantal punten bij de tussensprints. Het maagdelijk wit gaat naar stylist Rob. Een genot om achter te rijden…..zeer constant in de staart van de peleton dit jaar. De beste klimmer is Henk. Onze senior klimt zonder problemen altijd met de besten mee. IMG_1775

Het blijft nog lang onrustig door de heerlijke koffie met lokale likeurtjes. Lida en Ruud bedankt!

Zaterdagmorgen om 0900 uur aan het ontbijt. De koninginnen rit naar hotel le Vetine in le Valtin (± 70 km met 2000 hm) staat op het programma. Dit wordt een zware etappe. Vol goede moed gaan we weer op pad.

IMG_1951Veel regen en zware klimmen en spekgladde afdaling. Wederom een heroische dag. Halverwegen komen we in een lokale Franse wielerkoers terecht. Mannen op peperdure racefietsen met geschoren beentjes ploeteren omhoog. Wij gaan door want volgens Ruud moeten we tegen de middag door een dorpje komen waar zich een leuk eettentje bevindt. Vol goede moed klimmen we verder.IMG_1880

IMG_1870IMG_1869IMG_1866IMG_1867

Na een spekgladde afdaling komen de Gears eindelijk in het dorpje aan. De eigenaar van de plaatstelijke herberg opent gastvrij de deur. Onze nestor Henk loopt zeer ongelukkig tegen een kort regenpijpje aan en komt hevig bloedend de herberg binnen. Een ietwat aangeschoten Francaise ontfermt zich liefdevol over Kroon Sr. Paniek in de tent want het bloeden wil maar niet stoppen. Er blijkt een flinke jaap Henk’s hoofd te zitten. 112 wordt gebeld en binnen no-time staat de brandweer voor de deur die Henk naar het ziekenhuis gaat brengen. De overige Gear blijven wat verbouwereerd achter in de herberg. Het eten wat onze patron serveert zorgt ervoor dat we onze Henkie even vergeten. Iedereen heeft toch iets meer op het bord nu onze ‘hongere wolf’ onderweg naar het ziekenhuis is.

Na een heerlijke lunch gaan we weer op pad, helaas zonder onze bolletjes trui. Henk zal vandaag niet finishen en zal uit de einduitslag worden geschrapt. We rijden nog een prachtig tweede deel en komen via een supersnelle afdaling op het asfalt bij ons derde verblijf sport hotel Le Vetine. Hotel Le Vétiné ligt in het dorpje Le Valtin, in de bergen van Lotharingen. Het biedt ook spafaciliteiten zoals een sauna en een hot tub. Le Vétiné heeft een gezellige bar en een prima keuken. Moe en voldaan en ook wat ontdaan door het verlies van de nestor gaan de Gears even badderen. Heerlijk om na een zware dag even de beentjes te laten rusten. Tevens proberen we wat van de lokale biertjes….wie missen we ook al weer? Broer Evan regelt een taxi en probeert Henk mee te krijgen. De overige 6 Gears vermaken zich buitengewoon. Masseur Robje levert goed werk. Heerlijk worden de spiertjes weer losgemaakt…bedankt Robje.

IMG_1885IMG_1871IMG_1960IMG_1888IMG_1889

Na het relaxen wordt het barretje bezocht een paar biertjes verder komt het sein dat onze patient ieder moment kan arriveren. De nestor krijgt een groots ontvangst en er wordt snel een extra grote bier voor hem besteld. Met maar liefst met 12 hechtingen  en een kaal geschoren kop wordt Henk met groot gejuig ontvangen. Hij is vastberaden om morgen weer van start te gaan….HENK IS EEN BIKKEL!

IMG_1903IMG_1857IMG_1943

Het diner was fantastisch. Een heerlijk stukje vlees met diverse gezonde bijgerechten. Ruud was weer druk met de keuzes voor de wijn. Daar heeft hij echt verstand van!

Ruud onze nieuwkomer pakte voor de laatste dag de witte trui over van grote Rob. Trots als een pauw besteld hij nog een flesje wit! De bolletjes trui gaat naar Evan. Met zijn nieuwe Merida is hij de sterkste klimmer van het peleton. Hans verliest zijn groene trui aan de rapper sprinter Erik B. Het geel gaat zeer terecht naar Marcel. Hij is echt de allersterkste zowel als spoorzoeker en ook als all rounder. Marcel grote klasse en een diepe buiging.

De volgende dag zondag onze laatste etappe naar Ban-sur-Meurthe. Het weer is prima. Bewolkt maar gelukkig droog. Gelukkig verschijnt onze nestor Henk weer aan de start met zijn bolletjes trui. Samen met broer Evan de terechte winnaars van het bergklassement.

Dat laatste ritje gaat niet vanzelf. Er worden weer vele hoogtemeters afgelegd. Met vliegende vaart storten de Granny Gears zich in de afdaling. Op een supersteil stuk komt Evan hard ten val. Gelukkig niets gebroken maar helaas een paar diepe vleeswonden in de arm. Met verband en Duketape wordt de arm professioneel verbonden. Evan gaat vast-beraden door wat een bikkel.

Gele trui drager Marcel wordt in de eindsprint naar Bellevue nog verrast door een aanval van de Kroontjes. Trots komen de bouwvakkers als eersten bij gastvrouw Ine die ons weer onthaalt met een heerlijk afscheids diner.

Vogezen 2016 Het was een heroische tocht.

Afzien, pijn leiden en genieten dat is in het kort samengevat wat wij hebben beleefd.

Team Granny Gear kijkt nu al weer uit naar een buitenlands avontuur in 2017.

IMG_1961IMG_1865IMG_1864IMG_1937IMG_1951IMG_1935IMG_1933IMG_1863IMG_1928IMG_1823IMG_1962